هوش مصنوعی چگونه به مهندسان و طراحان کمک می‌کند؟

هوش مصنوعی چگونه به مهندسان و طراحان کمک می‌کند؟

تیر ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

امروزه هوش مصنوعی تغییرات چشمگیری در روند کار بسیاری از متخصصان تمام رشته‌ها ایجاد کرده است و مهندسان عمران و معماری نیز از این قائده مستثنی نیست. در سال های گذشته و پس از معرفی هوش مصنوعی توسط اوپن‌ای‌آی، بسیاری از افراد نگرانی خود را در مورد تاثیرات منفی این فناوری اعلام کردند، با این حال امروزه نتایج ارزنده‌ای این فناوری در بهبود بسیاری از فعالیت‌های مختلف غیرقابل‌انکار است.
وب سایت ها و پلتفرم‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که نه برای جایگزینی، بلکه برای کمک به انجام وظایف تکراری و تجسم ایده‌ها و رسیدگی به مجموعه داده‌های بزرگ، توسعه می‌یابند تا مبنایی برای فرآیند تصمیم‌گیری مهندسان ایجاد کنند. یکی از اولین ابزارهای هوش مصنوعی که توسط مهندسان عمران و معماری مورد استفاده قرار گرفت، موتورهای تولید تصویر مانند DALL-E، Midjourney و Stable Diffusion هستند که پیام‌های متنی را به تصویر تبدیل می‌کنند. مهندسان به کمک این هوش مصنوعی، می‌توانند از تصویرسازی مبتنی بر زبان استفاده کنند که نتیجه آن تست سریع ایده‌ها و کاهش سطح دانش مورد نیاز برای طراحی است.

ai-article-mandegar-2

هوش مصنوعی های مولد می‌توانند از یادگیری ماشینی برای کمک به آزمایش و ایجاد طرح‌ها از مجموعه معیارهای ورودی استفاده کنند. این فناوری جدید می‌تواند با تکیه بر ابزارهای گسترده برای طراحی به کمک (CAD)، به بهینه‌سازی فضاها، تهیه نقشه‌های دوبعدی و سه‌بعدی کمک کند. Hypar یک پلتفرم برای تحلیل و شبیه‌سازی طرح اولیه ساختمان‌ها است. همینطور Ark AI طراحی شماتیک و مطالعات تناسب ساختمان را به صورت خودکار انجام می‌دهد و همچنین با انجام مطالعات امکان‌سنجی مطابق با کد، طرح‌های پیشنهادی را بهینه‌سازی می‌کند.
محققان در حال توسعه فناوری‌هایی مشابه تشخیص چهره هستند تا از آن برای شناسایی و ارزیابی آسیب‌های ساختاری استفاده کنند، زیرا ارزیابی‌های کارآمد و دقیق ساختمان‌های موجود، زمینه را برای پروژه‌های مرمت و استفاده مجدد تطبیقی فراهم می‌کند. برای شناسایی ترک‌ها و عیوب در عناصر ساختمان از یک دوربین عمقی استریو و یک شبکه به اصطلاح عصبی استفاده می‌کنند. این هوش مصنوعی، کارایی ارزیابی ریسک را افزایش، حجم فعالیت انسانی را کاهش و داده‌های دقیق‌تری را برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به تعمیر و نگهداری ساختمان ارائه می‌دهد.
این سیستم می‌تواند علاوه بر معماری، برای ارزیابی یکپارچگی زیرساخت‌ها مانند پل‌ها، تونل‌ها یا سدها نیز مورد استفاده قرار گیرد و با تشخیص به‌موقع از خطرات احتمالی جلوگیری کند.

در پایان امروزه هوش مصنوعی می‌تواند به مهندسان در تولید مدل‌های سه بعدی پیچیده کمک کند، بنابراین این افراد می‌توانند طراحی‌های خود را با سرعت بیشتری انجام دهند و هزینه‌های ساخت و معماری ساختمان سازی را کنترل کنند؛ هوش مصنوعی قادر است دقت در طراحی و اجرای پروژه‌های مهندسی را بهبود بخشد و مانع بروز اشتباهات انسانی شود. هوش مصنوعی در انجام محاسبات بسیار دقیق است. در نهایت می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌ها و نظارت مداوم نیازهای آینده و مشکلات احتمالی را پیش‌بینی کند.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها