شش نوع الیاف پر استفاده در بتن و کاربرد هر یک از آن‌ها

۶ نوع الیاف پر استفاده در بتن و کاربرد هر یک از آن‌ها

مهر ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

قدمت بکارگیری الیاف در سازه ها بسیار طولانی است؛ در گذشته، ترکیب کاه با گل، برای جلوگیری از ترک و افزایش استحکام سازه‌ها بسیار مشاهده شده است. از آن‌جا که بتن در برابر کشش ضعیف عمل می‌کند، لازم است از تدابیری چون آرماتور و الیاف بتن استفاده ‌شود تا کیفیت بتن بهبود یابد. در این مقاله از وبسایت یکتا ماندگار ضمن بررسی انواع الیاف بتن، کاربردهای هر یک را تبیین نموده و ۶ نوع از الیاف پرکاربرد را به شما معرفی کنیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

انواع الیاف بتن
الیاف از جمله افزودنی‌های پرکاربرد بتن است که موجب ارتقای کیفیت بتن می‌شود. این گروه از افزودنی‌های بتن، شامل زیردسته‌های متنوعی است که در ذیل، پرکاربردترین آنها را معرفی خواهیم نمود.
۱) الیاف پلی پروپلین (PP)
این محصول ساخته شده از پلی پروپیلن خالص متشکل از رشته های بسیار نازک تک رشته‌ای است که باعث ایجاد بتن مسلح الیافی با کارایی و کیفیت بسیار بالا می‌شود همینطور باعث کاهش جمع شدگی بتن تازه و افزایش مقاومت بتن در برابر ایجاد ترک های تصادفی در ساعات اولیه ناشی از جمع شدگی پلاستیک می شود.

الیاف پلی پروپیلن خالص دچار خوردگی نمی شود و در محیط های قلیایی 100% مقاوم و سازگار با بتن است و در انواع بتن و یا در ملات و دوغاب سیمانی به منظور کاهش جمع شدگی های پلاستیک و اولیه و رفع ترک خوردگی های ناشی از آن کاربرد دارد.

از الیاف بتن پلی پروپیلن برای افزایش مقاومت بتن در برابر آتش سوزی و جلوگیری از قلوه کن شدن بتن در ساختمان های تجاری و مسکونی و تونل های راه و مترو استفاده زیادی می شود.

۲) الیاف پلی استر

پس از اینکه الیاف پلی پروپیلن به صورت گسترده و موفقیت آمیزی در بتن استفاده شد،الیاف میکرو پلی استر یکی از گزینه هایی است که در سال های اخیر برای مصرف در بتن مطرح شده است و به دلیل قیمت کمتر از الیاف پلی پروپیلن در داخل کشور استفاده می شود. با وجود قطر بسیار نازک، اما این الیاف دارای مقاومت کششی بالا می باشد، علاوه بر این پلی استر دارای مقاومت در برابر حرارت خوبی می باشد. همچنین برای بهبود مقاومت در برابر ترک های اولیه بتن نیز می تواند استفاده شود.

۳) الیاف شیشه

الیاف شیشه تشکل از رشته های بسیار نازک تک رشته ای است که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح با کارایی و کیفیت بسیار بالا می شود. الياف‌ شيشه استحكام و سختي مناسبی دارد، خواص مكانيكی خود را در دماهای بالا حفظ مي‌كند، مقاومت رطوبت و خوردگی مناسبی دارد و نسبتاَ ارزان است.

محصول الیاف شیشه باعث کاهش جمع شدگی بتن تازه و افزایش مقاومت بتن در برابر ایجاد ترک های تصادفی در ساعات اولیه ناشی از جمع شدگی پلاستیک می شود. این رشته ها، بوسیله تشکیل یک شبکه منسجم الیاف باعث ایجاد دوام طولانی مدت و افزایش قابلیت کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود.

۴) الیاف ماکروسینتتیک پلی تار ماندگار

پلی تار POLYTARالیافی متشکل از ترکیب مواد پلیمری خاص، ساخته شده از کوپلیمر/پلی پروپیلن 100% خالص و متشکل از تک رشته های شامل ریزرشته های نازک دارای برجستگی های مهندسی شده (Embossed) و یا رشته های به شکل تابیده در هم (Twisted) است که باعث ایجاد یک سیستم بتن مسلح با کارایی و کیفیت بسیار بالا می شود. الیاف پلی تار در شکل ها، رنگ ها و ظاهر متفاوتی تولید می شود که هر کدام ویژگی ها و مزیت های خود را دارد، اما در نتیجه نهایی همه انواع الیاف پلی تار باعث بهبود خواص و افزایش دوام بتن می شوند.

پلی تار ماندگار باعث کاهش جمع شدگی بتن تازه و سخت شده، افزایش ضربه پذیری و جذب انرژی بتن، افزایش مقاومت در برابر ایجاد و گسترش ترک و افزایش دوام بتن می شود. پلی تار با در هم آمیختن یک شبکه منسجم الیاف در بتن باعث ایجاد دوام طولانی مدت، افزایش مشخصه های سازه ای و کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود. پلی تار دچار خوردگی نمی شود و در محیط های قلیایی و اسیدی 100% مقاوم است.

۵) الیاف فولادی

الیاف فولادی یک محصول با کیفیت بالا برای مسلح سازی سه بعدی بتن است که ترکیبی از عملکرد عالی و سهولت در مصرف را به ارمغان می آورد و باعث کاهش هزینه های اجرا و افزایش سرعت اجرا می‌شود. این محصول با نوع ساخت و شکلی که دارد به بهترین شکل گیرداری را در بتن ایجاد می کند و مقاومت کششی بالای آن باعث بهبود مشخصات مکانیکی بتن می شود.

از همه مهمتر نوع بسته بندی این محصول است که تفاوت عمده ای با دیگر الیاف فولادی دارد و آن چسبیده به هم بودن رشته های الیاف بتن است که باعث عدم گلوله شدن الیاف قبل و بعد از اضافه شدن به بتن می شود.

۶) الیاف پلاستیکی ماکرو

این الیاف به عنوان جایگزینی برای مش حرارتی و الیاف فولادی در بارگذاری های سبک مانند پارکینگ های سواری و پیاده رو در بتن استفاده می شود. قابل توجه است که این نوع الیاف فقط در کفسازی می تواند استفاده شود و در کاربردهایی مانند سقف عرشه فولادی، قطعات پیش ساخته، تونل ها و کفسازی های صنعتی با بارگذاری سنگین جایگزین میلگرد نمی شود.

در پایان، کافی است برای دستیابی به مشاوره رایگان جهت کسب مشاوره خرید انواع و افزودنی الیاف بتن و آسفالت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها