شاتکریت الیافی تونل های مترو کراس ریور، استرالیا

شاتکریت الیافی تونل های مترو کراس ریور، استرالیا

مرداد ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

برای اولین بار در استرالیا، از الیاف ماکروسنتتیک به عنوان مستحکم کننده بتن به صورت شاتکریت در تونل های مترو کراس ریور استفاده شده است. اما این اولین باری نیست که از شاتکریت بتن الیافی در تونل های مترو استفاده شده است و قبل از پروژه کراس ریور در مترو سیدنی و ملبورن هم استفاده شده است.

تونل کراس ریور به عنوان یک پروژه زیرساختی تحول آفرین است که در آستانه بازی های المپیک ۲۰۳۲، شبکه حمل و نقل استرالیا را معرفی می کند. این پروژه ۱۰,۲ کیلومتری و ۶,۳ میلیارد دلاری شامل ۵,۹ کیلومتر تونل دوقلو در زیر رودخانه بریزبن و ۴ ایستگاه زیرزمینی جدید است. حدود ۳,۶ کیلومتر درایو شمالی تونل ها توسط TBM حفاری شد، در حالی که ۲,۳ کیلومتر باقی مانده توسط Roadheader حفاری شده است.

مانند مترو ملبورن، تیم طراحی توانست با استفاده از الیاف ماکروسنتتیک لایه پوشش تقویت شده با الیاف فولادی را حذف کند. همچنین برای تقویت دال بتنی مسیر در کل پروژه از الیاف ماکروسنتتیک استفاده شده است.

BarChip-Reinforced-Shotcrete-Sydney-Metro-1

مزایای استفاده از شاتکریت بتن الیافی در مقایسه با نمونه های معمولی عبارتند از:

  • نیاز به ضخامت کمتر
  • نفوذ کمتر آب و رطوبت به درون سازه و کاهش هوازدگی سطح سنگ ها به دلیل اتصال نزدیک و محکم بین الیاف و سطح کار.
  • ایمنی و ضریب اطمینان کار هنگامی که دستگاه های کنترل از راه دور خودکار به جای اپراتور کار می کنند بیشتر است.
  • پس ریز و هدر رفت مواد به شدت کاهش پیدا می کند به نحوی که در پروسه مخلوط تر تنها بین ۱۰ تا ۱۵% است.

در پایان شرکت یکتا ماندگار آماده ارائه خدمات جدید در زمینه تامین مواد، مشاوره و اجرا، برآورد قیمت و پیشنهاد طرح‌ های جایگزین کفسازی بتنی سنتی، با مشخصات عملکردی و دوامی بسیار بالا و همراه با صرفه جویی های اقتصادی برای تمام پروژه‌های صنعتی و تجاری کشور می‌باشد. برای مشاوره و یا خرید محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها