نوسازی پل تاریخی در شمال فرانسه

نوسازی پل تاریخی در شمال فرانسه

فروردین ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

پل Pont de Thouaré-sur-Loire در شمال غربی فرانسه بین سال های ۱۸۷۹ و ۱۸۸۲ ساخته شد است. به دلیل افزایش حجم ترافیک و ترمیم سال ‌ها خوردگی، این پل قدیمی با طول یک‌چهارم مایل در سال ۲۰۱۷ تحت بازسازی کامل قرار گرفت. امروزه، ساختار طاقدار آجری این پل اکنون دارای دال های بتنی با بتن فوق توانمند الیافی است که بر روی اجزای پل فلزی قرار گرفته.

بتن فوق توانمند (UHPC) یک جایگزین پایدار و فوق العاده با کارایی بالا برای بتن معمولی در ساخت و سازهای جدید و یک ماده منحصر به فرد با ارزش برای تعمیر و بازسازی زیرساخت ها است.

به گفته سرژ جافرلو، مدیر پروژه دپارتمان مهندسی عمران این پروژه، بیشتر وزن اولیه پل برای طاق های آجری بوده است که حدود ۳۰۰۰ تن وزن داشته. جافرلو می‌گوید: زمانی که تمام طاق‌های آجری بیرونی برداشته شد، وزن پل به ۷۵۰ تن کاهش یافت. ما قصد داشتیم یک مسیر پیاده روی برای عابران پیاده و دوچرخه سواران اضافه کنیم ولی این مسیر به وزن سازه اضافه میکرد. بنابراین با یک راه حل نوآورانه این مشکل با استفاده از بتن فوق توانمند الیافی برطرف شد و حتی ساخت یک عرشه جدید که بسیار وزن کمتری هم دارد امکان پذیر شد.

Thouare_sur_Loire_Bridge-cd3bf4a8

جافرلو می‌گوید در این پروژه از دال‌های پیش‌ساخته ۳.۵ اینچی با بتن فوق توانمند الیافی استفاده شده است. استفاده از این دال ها مستلزم نصب اضافی قطعات عمود بر عرض ساختار پل اولیه بود. اسلب ها و تکیه گاه آنها با هم وزن کلی تقریبی ۷۵۰ تن را اضافه کردند. بنابراین وزن کل سازه به دلیل استفاده از این فناوری جدید به نصف کاهش یافت. در عین حال، ما توانستیم زمان ساخت و ساز را کاهش دهیم. پروژه نوسازی که در ابتدا قرار بود 12 ماه طول بکشد، به دلیل استفاده از قطعات سبک پل تنها 6 ماه طول کشید.

مزایای بتن فوق‌توانمند الیافی

• عمر مفید بیشتر
طول عمر سازه‌ های ساخته شده با بتن فوق‌ توانمند حداقل ۷۵ سال پیش‌ بینی می ‌شود. در حالی که استفاده از بتن معمولی در شرایطی مشابه نهایتاً ۱۵ تا ۲۵ سال پایدار خواهد بود و پس از آن نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد.

• مقاومت فشاری بیشتر
مقاومت فشاری بتن معمولی اغلب در گستره ۲۰ تا ۴۰ مگاپاسکال می ‌باشد، اما مقاومت فشاری بتن‌های فوق توانمندی که به درستی اجرا و عمل‌آوری شده‌اند، حداقل ۱۵۰ مگاپاسکال می‌باشد. علاوه بر این با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان بتن‌های فوق توانمند با مقاومت فشاری حداقل ۳۰۰ مگاپاسکال تولید کرد.

• انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری
بتن‌های فوق توانمند انعطاف‌پذیرتر از بتن‌های معمولی هستند. این ویژگی آن‌ها را برای اجرای سازه‌های پیچیده با طراحی‌های معماری خاص، در کنار داشتن دوام و مقاومت بالا ایده‌آل می‌سازد. همینطور مقطع المان‌های ساخته شده با بتن فوق توانمند می‌تواند تحت تنش کششی باریک‌تر شده که این نشان از شکل‌پذیری بالای این محصول دارد.

• مقاومت در برابر نفوذ
یکی از عوامل مخرب بتن، نفوذ آب و نمک به داخل ساختار آن می‌باشد. بتن‌های فوق‌توانمند که دارای ساختار به مراتب متراکم‌تر نسبت به بتن معمولی هستند، کاملاً در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و می‌توان گفت غیرقابل نفوذ می‌باشند. همینطور این بتن در معرض مواد شیمایی نظیر محلول‌های یخ‌زدا و سولفات دچار خوردگی و آسیب‌دیدگی نمی‌گردد.

• کاهش نگهداری و هزینه‌ها
بسیاری از مزایای ذکر شده برای بتن فوق‌توانمند مستقیماً مربوط به کاهش چشمگیر الزامات نگهداری و ترمیم آن می‌باشد. ویژگی اساسی سازه‌های اجرا شده با بتن فوق‌توانمند، طول عمر بالا در کنار هزینه ناچیز نگهداری و ترمیم می‌باشد. همچنین سرعت بالای ساخت و ساز با قطعات پیش‌ساخته بتن فوق توانمند، سبب کاهش هزینه‌های غیرمستقیم و اجرای همزمان چند پروژه با هم را فراهم می‌آورد.

حذف میلگرد و جایگزین کردن آن با الیاف ماکروسینتتیک فورتا فررو ماندگار می توان سرعت و کیفیت پروژه ها را به طور چشمگیری افزایش داد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد بتن فوق توانمند به مقاله ” بتن فوق توانمند (UHPC) چیست؟ مفاهیم پایه و کاربردها” مراجعه کنید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها