ساخت خانه با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

ساخت خانه با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

فروردین ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

چاپ سه بعدی خانه یا خانه های چاپ سه بعدی شده در سراسر جهان در حال ظهور هستند. به این دلیل که با افزایش قیمت مسکن و کاهش دسترسی به آن، بسیاری از مهندسان به دنبال چاپ سه بعدی خانه هایی هستند که ارزان‌تر، سریع‌تر و پایدارتر است. در این مقاله از سایت یکتا ماندگار، به این موضوع و جزئیات ان خواهیم پرداخت.

تاریخچه پرینترهای سه بعدی در صنعت ساختمان

در سال ۲۰۰۴، پروفسور بهرخ خوشنویس از دانشگاه کارولینای جنوبی برای اولین بار یک دیوار را با استفاده از پرینتر سه بعدی ساخت و کشف وی نشانه آغاز چاپ سه بعدی در صنعت ساخت و ساز بود. از آن زمان، این نوآوری به شدت مورد استقبال مهندسان در سراسر جهان قرار گرفته شد و امروزه با این تکنولوژی در کمتر از ۲۰ ساعت می توان خانه ای جدید ساخت! پروفسور خوشنویس، یک چاپگر سه بعدی FDM  که بر روی یک بازوی رباتیک سوار شده بود را ایجاد کرد که لایه های بتنی را به جای پلاستیک اکسترود می کرد تا یک مدل سه بعدی از بتن ایجاد شود. این فناوری تمام خصوصیات مورد نیاز برای استفاده از تولید افزودنی در اماکن ساختمانی را شامل می شود: کاهش هزینه و ضایعات، سرعت ساخت سریعتر، کاهش اتفاقات ناگوار، اشکال پیچیده معماری و … است.

چالش های چاپ سه بعدی در ساختمان سازی

پیشرفتهای مهمی در ساخت و ساز ساختمان با این تکنولوژی در دهه های گذشته به دست آمده است. در سال های گذشته ساختمان های چاپ شده معمولا به دلیل استفاده از بتن معمولی با استانداردهای ساختمانی یا اصول اولیه قابلیت اطمینان مطابقت نداشته اند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزودنی های بتن استحکام و شکل پذیری برای مواد چاپ شده، افزایش پیدا کرده است.

اکثر پروژه‌های ساختمانی چاپ سه بعدی که در مورد آنها شنیده‌اید، از مصالح بتن مانند استفاده می‌کنند، اما نه لزوماً بتن معمولی همانطور که گفته شد، این بدان معناست که آنها از مخلوطی از سیمان، ماسه (یا سنگ خرد شده یا شن)، و الیاف ماکرو استفاده می کنند. همان طور که در مقالات گذشته صحبت کردیم، بتن مسلح با الیاف برای پیشگیری از مشکلات بتن غیرمسلح و مسلح با سطح کم مقاومت کششی و یا عدم عملکرد مناسب میلگرد، استفاده می شود. همچنین در بتن ساده احتمال شکست بتن به دلیل انتشار میکرو ترک‌ های موجود در بتن که در ساعات و روزهای اولیه ایجاد می شوند، بالا میرود که مقاومت و دوام بلندمدت آن را تضعیف می کند.

مزایای پرینتر سه بعدی ساخت خانه

  • کاهش زمان ساخت

استفاده از پرینتر سه بعدی برای تکمیل یک پروژه ساختمان می‌تواند بازه زمانی ساخت را به شدت کاهش دهد. تهیه خانه‌ای که با فناوری سه بعدی ساخته شده است در مقایسه با دوره ساخت ۶ ماههِ عادی می‌تواند در حدود یک ماه و نیم به پایان برسد.

  • کاهش ضایعات ساختمانی

استفاده از پرینتر سه بعدی ساخت خانه برای پروژه‌های معماری، سازگار با محیط زیست است. در حالی که از انرژی بسیار کمی استفاده می‌شود، استفاده از فناوری سه بعدی حدود ۳۰٪ از ضایعات تولید شده توسط یک پروژه عادی را کاهش می‌دهد و به راحتی قابل بازیافت و یا ذخیره برای استفاده هم‌ هستند.

  • امکان طراحی های متفاوت

یکی دیگر از مزایای پرینت سه بعدی، امکانات بی پایان آن برای طراحی و نمای ساختمان می باشد. طراحی معماری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تنها توسط تخیل خود معماران محدود می شود.

هزینه ی یک خانه چاپ سه بعدی در سال ۲۰۲۴ چقدر است؟

هر نوآوری جدید که با قیمتی خاص وارد بازار می شود با گذشت زمان، قیمت آن کاهش می یابد. چاپگرهای سه بعدی بزرگ بتنی از این قاعده مستثنی نیستند. با ظهور و تولید محصولات جدید، بهتر و مقرون به صرفه تر، قیمت ها نیز کاهش پیدا می کنند. ترکیباتی جدید و نوآورانه از بتن و الیاف به کاهش قیمتها کمک می کند. با این اوصاف، هزینه چاپ یک خانه سه بعدی ممکن است به  ۲۰,۰۰۰دلار و حتی گاهی کمتر نیز برسد.

این سازه پیشرفته ترین ساختمان چاپ سه بعدی در جهان است.یک ساختمان اداری زیبا در دبی.

چاپ کل فرآیند فقط ۱۷ روز به طول انجامید. این ساختمان حدود ۱۴۰۰۰ دلار هزینه داشته است.

بطور خلاصه:

شرکت: Killa Design و Winsun

قیمت: ۱۴۰۰۰ دلار

مکان: دبی ، امارات متحده عربی

اتمام: اواسط سال ۲۰۱۶

در پایان لازم به ذکر است محصولات تولیدی شرکت دانش رویان یکتا ماندگار در زمینه انواع الیاف بتن و الیاف ویژه آسفالت، افزودنی های مسلح کننده و اصلاح کننده قیر و آسفالت، افزودنی های شیمیایی بتن و محصولات تخصصی در زمینه روسازی و کفسازی های بتنی می باشد. لطفا برای مشاوره یا سفارش محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها