بتن فوق توانمند چیست؟ مفاهیم پایه و کاربردها UHPC

بتن فوق توانمند (UHPC) چیست؟ مفاهیم پایه و کاربردها

اسفند ۱۴۰۲ – ادمین – مقالات

استحکام بلندمدت زیرساخت‌های ایالات متحده امریکا به سرمایه‌گذاری‌های هوشمند برای مصالح ساختمانی پیشرفته بستگی دارد، جایی که بتن فوق توانمند (UHPC) تأثیر قابل‌توجهی در زیرساخت‌های حمل‌ونقل این کشور دارد. بتن فوق توانمند و با کارایی بالا (UHPC) پنج برابر قوی تر از بتن معمولی در عرشه پل ها، ۱۰ برابر مقاوم تر در برابر سایش و ۱۰۰ برابر با دوام تر در برابر خوردگی است و به طور پیوسته در حال تبدیل شدن به یک راه حل ایده آل برای تعمیر و بازسازی زیرساخت های فرسوده بزرگراهی در این کشور است.
بتن فوق توانمند (UHPC) یک جایگزین پایدار و فوق العاده با کارایی بالا برای بتن معمولی در ساخت و سازهای جدید و یک ماده منحصر به فرد با ارزش برای تعمیر و بازسازی زیرساخت ها است.

بتن فوق توانمند (UHPC) چیست؟
در حالی که کلمه “بتن” در نام این محصول است، بر اساس تعریف ارائه شده از اداره بزرگراه‌های ایالات متحده، بتن فوق‌ توانمند ترکیبی با پایه سیمانی است که دانه‌ بندی ذرات در آن بهینه شده، نسبت آب به سیمان آن کمتر از 25 درصد می‌ باشد و در بیشتر مواقع از درصد بالایی از الیاف بتن در ساخت آن استفاده شده است. تحقیقات در مورد UHPC برای اولین بار در اوایل دهه ۱۹۷۰ در اروپا آغاز شد و UHPC اولین کاربردهای خود را در زیرساخت های عمرانی در دهه ۱۹۹۰ مشاهده کرد. اولین بار در سال ۲۰۰۰ در ایالات متحده در دسترس پروژه های اجرایی قرار گرفت.

تقریبا ۷۵ الی ۸۰ درصد اجزای بتن فوق توانمند نظیر سیمان، سنگدانه و آب مشابه بتن معمولی می ‌باشد. اما ۲۰ تا ۲۵ درصد باقیمانده از اجزایی هستند که سبب منحصر به فرد شدن ترکیب این بتن می‌ گردد. در بتن فوق‌توانمند، الیاف مورد استفاده می‌ توانند از انواع مختلفی از جمله پلی پروپیلن، شیشه، الیاف ماکروسینتتیک، فولادی، PVA و … باشند. استفاده از هر یک از این الیاف ها میتواند سبب ایجاد ویژگی ‌های خاص در ساختار بتن فوق‌ توانمند شود.

مدیر فنی پل‌ها در DRBA، گفته است: “طبق برآوردهای مهندسان، روکش UHPC نصب شده در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳، طول عمر عرشه پل را حداقل تا 40 سال افزایش داده است و یک عرشه پل بدون تعمیر و نگهداری را فراهم کرده است. این امر باعث صرفه جویی در هزینه های آژانس در طول مدت می شود، UHPC یک سرمایه گذاری بلند مدت است که سود قابل توجهی را در آینده به همراه خواهد داشت. آنچه ما در پل یادبود دلاور به دست آوردیم به عنوان یک نمونه زنده و الگویی است که می تواند روی ده ها هزار پل تکرار شود.”

UHPC-blog-image-2

پل Delaware Memorial اولین کاربرد بتن فوق توانمند بعنوان رویه بر روی عرشه پلی معلق در امریکا – سال ۲۰۲۳

مزایای بتن فوق‌توانمند
• عمر مفید بیشتر
طول عمر سازه‌ های ساخته شده با بتن فوق‌ توانمند حداقل ۷۵ سال پیش‌ بینی می ‌شود. در حالی که استفاده از بتن معمولی در شرایطی مشابه نهایتاً ۱۵ تا ۲۵ سال پایدار خواهد بود و پس از آن نیاز به تعمیر یا جایگزینی دارد.

• مقاومت فشاری بیشتر
مقاومت فشاری بتن معمولی اغلب در گستره ۲۰ تا ۴۰ مگاپاسکال می ‌باشد، اما مقاومت فشاری بتن‌های فوق توانمندی که به درستی اجرا و عمل‌آوری شده‌اند، حداقل ۱۵۰ مگاپاسکال می‌باشد. علاوه بر این با استفاده از روش‌های خاصی می‌توان بتن‌های فوق توانمند با مقاومت فشاری حداقل ۳۰۰ مگاپاسکال تولید کرد.

• انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری
بتن‌های فوق توانمند انعطاف‌پذیرتر از بتن‌های معمولی هستند. این ویژگی آن‌ها را برای اجرای سازه‌های پیچیده با طراحی‌های معماری خاص، در کنار داشتن دوام و مقاومت بالا ایده‌آل می‌سازد. همینطور مقطع المان‌های ساخته شده با بتن فوق توانمند می‌تواند تحت تنش کششی باریک‌تر شده که این نشان از شکل‌پذیری بالای این محصول دارد.

• مقاومت در برابر نفوذ
یکی از عوامل مخرب بتن، نفوذ آب و نمک به داخل ساختار آن می‌باشد. بتن‌های فوق‌توانمند که دارای ساختار به مراتب متراکم‌تر نسبت به بتن معمولی هستند، کاملاً در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و می‌توان گفت غیرقابل نفوذ می‌باشند. همینطور این بتن در معرض مواد شیمایی نظیر محلول‌های یخ‌زدا و سولفات دچار خوردگی و آسیب‌دیدگی نمی‌گردد.

• کاهش نگهداری و هزینه‌ها
بسیاری از مزایای ذکر شده برای بتن فوق‌توانمند مستقیماً مربوط به کاهش چشمگیر الزامات نگهداری و ترمیم آن می‌باشد. ویژگی اساسی سازه‌های اجرا شده با بتن فوق‌توانمند، طول عمر بالا در کنار هزینه ناچیز نگهداری و ترمیم می‌باشد. همچنین سرعت بالای ساخت و ساز با قطعات پیش‌ساخته بتن فوق توانمند، سبب کاهش هزینه‌های غیرمستقیم و اجرای همزمان چند پروژه با هم را فراهم می‌آورد.

کاربردهای بتن فوق‌توانمند

  • تیرهای پیش تنیده
  • پانل های وافل پیش ساخته برای عرشه پل
  • شمع های بتنی پیش ساخته
  • مقاوم سازی لرزه ای پل ها
  • روکش های نازک عرشه پل
  • زیرساخت‌های بزرگراهی
UHPC-blog-image-3

چالش‌های تولید و استفاده از بتن فوق‌توانمند

  • لزوم کنترل دمای هیدراتاسیون و محدودیت استفاده از این نوع بتن در مقاطع حجیم به دلیل استفاده از مقادیر بالای مواد سیمانی، الیاف و مواد پوزولانی.
  • کاهش شکل‌پذیری بتن در صورت عدم استفاده از الیاف
  • هزینه اولیه بالای ساخت بتن فوق‌توانمند و تجهیزات مورد نیاز
  • مقاومت کم در برابر آتش‌سوزی در صورت عدم استفاده از الیاف
  • نیاز به کنترل کیفیت بالا و انتخاب دقیق مصالح
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها