کاربردهای استفاده از بتن الیافی در عرشه پل ها

کاربردهای استفاده از بتن الیافی در عرشه پل ها

اسفند ۱۴۰۲ – ادمین – مقالات

همان طور که در مقالات گذشته صحبت کردیم، بتن مسلح با الیاف برای پیشگیری از مشکلات بتن غیرمسلح و مسلح با سطح کم مقاومت کششی و یا عدم عملکرد مناسب میلگرد، استفاده می شود. همچنین در بتن ساده احتمال شکست بتن به دلیل انتشار میکرو ترک‌ های موجود در بتن که در ساعات و روزهای اولیه ایجاد می شوند، بالا میرود که مقاومت کششی آن را ضعیف می کند. با استفاده از روش سنتی قرار دادن میلگرد های فولادی در بتن و با به کارگیری تکنیک‌ های کنترل کننده، مهندسان و متخصصین قصد دارند مقاومت کششی بتن را بهبود بخشند. مشکلات اصلی در بتن معمولی عبارتند از: جمع شدگی و تغییر طول بتن در اثر اختلاف دما و رطوبت و ایجاد ترک ‌های بسیار ریز (میکروکرک) و یا عریض و عمیق حتی قبل از 28 روز، مقاومت در برابر ضربه کم و تردی ذاتی. این میکرو ترک ها در طول زمان گسترش می یابند و باز می شوند. این گسترش ترک ها برای تغییرات غیر الاستیکی در بتن یک خطر است. همینطور در مقالات قبلی، در مورد افزایش کیفیت مقاومتی و دوام ساختمان با استفاده از بتن الیافی مواردی را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم که الیاف موجود در بتن چطور می توانند با توجه به عملکردی که دارند، مقاومت و دوام بتن را از جنبه های مختلف افزایش دهند.

اما مساله کارکردهای بتن الیافی فقط به ساختمان سازی ختم نمی شود. گاهی بعضی از مصالح ساختمانی از جمله بتن الیافی در مناطقی کاربرد دارند که در معرض مواد ویژه ای قرار دارند. برای مثال در عرشه بسیاری از پل ها از بتن استفاده می شود و همانطور که می دانیم در فصول سرد سال برای زدودن برف و یخ از پاشش نمک بر روی سطح آن ها استفاده می شود که می تواند باعث نفوذپذیری، خوردگی میلگرد، پوسته ای و ورقه ای شدت سطح و کاهش دوام بتن گردد. در همچون مواردی استفاده از بتن الیافی سبب می شود که آسیب کمتری به بتن وارد شود. این یعنی هرچند که الیاف بتن جلوی نفوذ نمک را نمی گیرد اما می تواند تعداد ترک ها و همچنین عرض و عمق آنها را به صورت چشمگیری کاهش دهد و به دلیل ارتباط مستقیم نفوذپذیری با عرض ترک ها این روند مخرب را کنترل میکند و علاوه بر این، با کاربرد الیاف پلیمری سازه ای و حذف میلگرد در بتن روی عرشه عامل خوردگی و عدم دوام بتن نیز به طور کامل حذف می شود

یکی از انواع الیاف بتن که در بتن عرشه پل ها استفاده میشود الیاف ماکروسینتتیک پلی تار است. پلی تار ماندگار باعث کاهش جمع شدگی بتن تازه و سخت شده، افزایش ضربه پذیری و جذب انرژی بتن، افزایش مقاومت در برابر ایجاد و گسترش ترک و افزایش دوام بتن می شود. پلی تار با در هم آمیختن یک شبکه منسجم الیاف در بتن باعث ایجاد دوام طولانی مدت، افزایش مشخصه های سازه ای و کنترل ترک های ثانویه یا حرارتی در بتن می شود. پلی تار دچار خوردگی نمی شود و در محیط های قلیایی و اسیدی 100% مقاوم است.

 لازم به ذکر است محصولات تولیدی شرکت دانش رویان یکتا ماندگار در زمینه انواع الیاف بتن و الیاف ویژه آسفالت، افزودنی های مسلح کننده و اصلاح کننده قیر و آسفالت، افزودنی های شیمیایی بتن و محصولات تخصصی در زمینه روسازی و کفسازی های بتنی می باشد. لطفا برای مشاوره یا سفارش محصولات با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها