استفاده مجدد از دی اکسید کربن حاصل از کارخانه سیمان

استفاده مجدد از دی اکسید کربن حاصل از کارخانه سیمان

اردیبهشت ۱۴۰۳ – ادمین – مقالات

استفاده از بتن در پروژه های عمرانی، نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارد. بتن پس از آب پرمصرف‌ترین ماده روی زمین است و ۱۰ تا ۱۵ درصد حجم بتن از سیمان ساخته می‌شود اما سیمان ۸۸ درصد از انتشار کربن ناشی از تولید بتن را به خود اختصاص می‌دهد و تولید یک تن سیمان موجب انتشار حدود یک تن دی اکسید کربن یعنی تقریبا هشت درصد از انتشارات دی اکسیدکربن جهانی می شود. با توسعه کشورها، این مشکل رو به افزایش است؛ بنابراین بسیاری از شرکت ها به دنبال یافتن راه حلی برای کاهش اثرات زیست محیطی این ماده هستند.
کالیفرنیا نیز در سال ۲۰۲۱ قانونی تصویب کرد که خواستار تنظیم راهبردی برای کاهش انتشار کربن در صنعت سیمان این ایالت به میزان ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۵ و انتشار صفر درصد تا سال ۲۰۴۵ شده است.
یک شرکت استارتاپ در ایالت کالیفرنیا، فناوری ای ابداع کرده است که انتشار دی‌اکسید کربن در تولید سیمان را بسیار کاهش می‌دهد و در مقیاس گسترده قابل بهره برداری است. این شرکت به نام (Fortera) با این فناوری دی‌اکسید کربن خروجی از کوره‌های تولید سیمان را رهگیری می‌کند و آن را در مسیر تولید سیمان قرار می دهد. این فناوری در اولین تلاش مقیاس تجاری به یک تاسیسات شرکت (CalPortland) در شهر ردینگ ایالت کالیفرنیا افزوده شده است. مدیر اجرایی شرکت فورتیرا گفته است: “هدف ما این است که یک راه حل فراگیر را در همه جا فراهم کنیم که در همه کارخانه‌ها قابل استفاده باشد. اکنون فورتیرا در ابتدا مقدار کافی برای مخلوط کردن با یک پنجم محصول کارخانه کال پورتلند را تولید خواهد کرد و با این ترکیب، میزان انتشار دی اکسیدکربن را در حدود ۱۰ درصد کاهش خواهد داد”.

fortera

نحوه کار محصول فورتیرا ری اکت

ابتدا سیمان درکوره‌ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد گرم می شود تا سنگ آهک شکسته و به دی اکسید کربن و اکسید کلسیم تجزیه شود. فرآیند ابداعی این شرکت، دی‌اکسید کربن را با مکش خارج می‌کند و آن را به درون یک دستگاه پمپاژ فرستاده که در آنجا به یک ماده جامد تبدیل می شود. فناوری این شرکت در دمای حدود یک هزار درجه سانتیگراد کار می‌کند که نیازمند انرژی کمتری است و کربن کمتری هم منتشر می کند. زمانی که دی اکسید کربن محبوس شده با اکسید کلسیم ترکیب می‌شود، به نوعی سنگ آهک تبدیل شده که با خیس شدن شبیه به سیمان می شود. این محصول که فورتیرا نام آن را ری اکت (ReAct) گذاشته است با مواد دیگری ترکیب می شود تا بتن تولید شود.


توجه به توسعه پایدار و حفظ محیط زیست باید بیش از پیش مورد توجه همه اقشار از جمله پژوهشگران، مهندسین و صنعتگران واقع شود تا آینده ای روشن و سبز را به آیندگان واگذار نماییم.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها