استفاده از بتن الیافی در روسازی بتنی باراندازهای كانتینری

استفاده از بتن الیافی در روسازی بتنی باراندازهای كانتینری

آذر ۱۴۰۲ – ادمین – مقالات

مسیرهای آبی در هر کشوری که دسترسی به آب های آزاد داشته باشد، یکی از مهمترین کریدورها به منظور واردات و صادرات کالاها می باشند و به همین دلیل هم همواره رشد، توسعه و نگهداری بنادر در دستور کار کشورها قرار دارد. از این رو و با توجه به حجم بالای جابجایی کالا در این مناطق، یکی از بیشترین نقاطی که بارگذاری روی روسازی های بتنی اعمال می شود، بر روی دال های بتنی در تاسیسات حمل و نقل بنادر و یا در باراندازهای كانتینری است، که ناشی از روی هم چیدن کانتینرها و حرکت وسایل نقلیه جابجایی کانتینر مانند ریچ استاکر بر روی دال است. در چنین کاربردهایی، ارزیابی دقیق و روش طراحی بسیار مهم است تا اطمینان حاصل شود که دال ها به اندازه کافی مقاوم هستند تا این بارگذاری بالا را تحمل کنند، که مقدار آن به راحتی می تواند از 1000 کیلونیوتن بر روی سطحی به مساحت 35 در 50 سانتی متر فراتر رود

استفاده از بتن الیافی

    گزارش فنی TR34 وابسته به Concrete Society روش هایی را ارائه می دهد تا محاسبات توسط مهندسان مشاور انجام و سپس کنترل شود تا نیاز به مش بندی یا نصب آرماتور و میلگرد را در رویه های بتنی به طور کامل حذف کند. همچنین انجمن بتن امریکا ACI نیز گزارش های فنی و روش هایی برای حذف میلگرد در دال های بتنی متکی بر زمین ارائه داده است. دلیل استفاده نکردن از میلگرد این است که اگر مش در قسمت بالایی قرار گیرد، تا حدی کنترل بر ترک خوردگی سطح را فراهم می کند، اما هیچ کمکی به تاثیر بر افزایش ظرفیت باربری دال نخواهد داشت. همینطور، مش نمی‌تواند در برابر انقباض و ترک‌های ناشی از جمع شدگی و تابیدگی بتن در سطح مقاومت کند. با حذف مش و آرماتور، پیمانکار می تواند بتن الیافی را بدون نگرانی و مشکلات اجرایی در محل ریخته و در نتیجه ضمن افزایش سرعت اجرا باعث کاهش خطاهای اجرایی، افزایش ایمنی و کاهش هزینه ها گردد. همچنین در اکثر این پروژه ها نیاز به پمپاژ بتن با توجه به امکان حرکت و جابجایی تراک میکسر تا پای محل بتن ریزی از بین می رود چراکه دیگر عوامل مزاحم مانند میلگرد وجود ندارند.
    الیاف سازه ای پلی تار نه تنها ظرفیت ممان نهایی را در بالا و پایین دال افزایش می دهند، بلکه ثابت شده است که دوام بتن را افزایش می دهند و سطحی مستحکم می سازند که در مقایسه با بتن مسلح با آرماتور در برابر ضربه و پوسته ای شدن سطح مقاومت بسیار بیشتری دارد. میزان افزایش ظرفیت ممان و شکل‌پذیری به نوع و دوز الیاف ماکروسینتتیک بستگی دارد و این انتخاب چیزی است که یک تیم مجرب در طراحی بتن الیافی می‌تواند تعیین کند تا قوی‌ترین و مقرون ‌به‌ صرفه ‌ترین راه ‌حل طراحی را ایجاد کند. همینطور در این راه حل های مقرون به صرفه باید انتقال بار بین دال ها را در نظر بگیرید تا ضخامت دال بهینه شود. درزهای کاتر یا انقباضی برای کاهش ترک خوردگی های اتفاقی می بایست با فواصل مشخص اجرا شوند. اما کاربرد داول بار در محل درزهای اجرایی یا انبساطی می بایست برای انتقال بار و عدم پله ای شدن دال ها در اثر بارگذاری انجام شود. البته امروزه روش های نوین و جدیدتری نسبت به روش اجرای میلگرد داول معرفی شده که می تواند مشکلات اجرای داول را نیز حل کند.
    متأسفانه علیرغم اینکه میلگردهای داول، انتقال بار کافی را فراهم می‌کنند و حرکت عمودی را برای بارهای سنگین محدود می‌کنند، همچنین فقط اجازه حرکت در زوایای قائم به خط اتصال را می‌دهند. برای غلبه بر این محدودیت در حرکت، استفاده از روشی با عنوان صفحه Audax پیشنهاد می شود که امکان حرکت جانبی در محل اتصال را فراهم می کند، در حالی که انتقال بار بسیار خوبی دارد و باعث محدود کردن حرکت عمودی بین پانل های بتنی مجاور را فراهم می کند و خطر قفل شدن اتصال و در نتیجه ترک خوردگی در دال را کاهش می دهد. همینطور نصب اتصالات آن آسان تر است، چرا که مشکلات احتمالی ناشی از ناهماهنگی داول بار در نصب را ندارد، که اغلب به قفل شدن اتصال و ایجاد تمرکز تنش و خرابی از همان محل منجر می شود.
    استفاده از الیاف فورتا فررو ماندگار، یکی از رویکرد های متداول و موثر در کنترل و کاهش ترک خوردگی خمیری در روسازی های بتنی می باشد. افزودن الیاف به بتن باعث کاهش ترک های با طول زیاد، مانع از گسترش ترک با پل زدن در دهانه ی ترک، افزایش مقاومت کششی بتن و جلوگیری از جدا شدگی مصالح، به خصوص سنگدانه های درشت که تمایل به ماندن در سطح بتن را دارند، می شود. شرکت یکتا ماندگار یک گروه مهندسی است که به صورت تخصصی در زمینه های مشاوره، طراحی و اجرای کفسازی بتنی الیافی، روسازی های بتنی فعالیت می‌نماید. این شرکت با ارائه روش های و مصالح نوین برای اجرای روسازی، کفسازی و محوطه‌سازی‌های بتنی و آسفالتی قصد دارد گام موثری در افزایش بهره وری، کیفیت و افزایش طول عمر پروژه های عمرانی کشور بردارد تا بیش از این شاهد هدر رفت منابع و سرمایه های ملی کشور به دلیل عدم آگاهی از تکنولوژی های روز دنیا نباشیم. برای سفارش یا مشاوره درباره الیاف و افزودنی های بتن و آسفالت با کارشناسان با تماس بگیرید.
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها